Zakwasy – jak uniknąć, co robić?

O zakwasach słyszał chyba każdy. Większość nas doświadczyła ich przynajmniej raz w życiu. Jak sobie z nimi radzić i jak skutecznie zapobiegać ich powstawaniu? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w poniższym artykule.

Jak powstają zakwasy?

Zakwasy, inaczej nazywane zespołem opóźnionego bólu mięśniowego, pojawiają się nawet po dwóch dniach od wykonywanego treningu. Objawia się to specyficznym bólem mięśni. Jest on skutkiem nieprzygotowania ich do treningu. Bóle są dokuczliwe i mogą trwać nawet do 7 dni. Jest to czas, w którym następuje ich regeneracja i odbudowa.

Podczas wysiłku fizycznego mięśnie pracują i przemieniają glukozę w energię. Stale ją otrzymują wraz z krwią. Posiadają również swoje własne zapasy. Każdy człowiek posiada tak zwany próg mleczanowy. Jest to indywidualny próg wytrzymałości organizmu. Świadczy on o sprawności serca i układu krwionośnego.

Zakwasy powstają w momencie, gdy organizm przekracza swój limit wytrzymałości. Mięśnie przestają wówczas efektywnie wykorzystywać glukozę, a poziom wydzielanego kwasu mleczanowego gwałtownie wzrasta w mięśniach oraz we krwi. Konsekwencją tego są zakwasy.

Jak zapobiegać powstawaniu zakwasów?

Warto wiedzieć, jak postępować, aby nie pojawiły się u nas zakwasy. Co robić a czego unikać podczas ćwiczeń? Istnieją dwa warunki, których należy w tym celu przestrzegać.

Pierwszym z nich jest robienie obowiązkowej rozgrzewki przed każdym treningiem. Podczas takich ćwiczeń rozgrzewających podnosimy temperaturę ciała, a tym samym mięśni. Dzięki temu są one o wiele bardziej elastyczne i odporne na mikrouszkodzenia. Wystarczające są 5-minutowe ćwiczenia wstępne, najlepiej aerobowe. Ćwiczenia te powinny być wykonywane bez żadnego obciążenia. Mogą mieć one postać biegu, podskoków, skłonów, wymachów, krążenia przedramionami lub biodrami. Nie zapominajmy również o rozciąganiu po treningu.

Drugim warunkiem, który również pomoże nam uchronić się przed zakwasami, jest zasada stopniowania obciążenia fizycznego. Powolne zwiększanie wysiłku, zapobiegnie powstawaniu zakwasów. Jest to ważne zwłaszcza w przypadku osób początkujących. Jeśli chcesz ćwiczyć, a od dawna tego nie robiłeś, to rozpocznij od krótkiego i lekkiego treningu. Nastaw się głównie na ćwiczenia przygotowujące mięśnie do wysiłku, czyli np. pompki, brzuszki lub przysiady. Dobrym pomysłem jest ustalenie planu treningu obejmującego również rozgrzewkę.

Co robić, gdy dokuczają zakwasy?

Dostałeś zakwasów? To nic strasznego, one same miną. Zmniejszy się również skłonność Twojego organizmu do ich powstawania. Jeśli jednak w znacznym stopniu utrudniają Ci funkcjonowanie, wypróbuj któregoś z poniższych sposobów.

Sauna lub ciepła kąpiel. Wysoka temperatura sprawi, że obolałe mięśnie się rozluźnią. Zniknie również ból. Wizyta w saunie wpłynie korzystnie również na krążenie oraz dotlenienie organizmu. Unikajmy jednak wchodzenia do sauny zaraz po zakończeniu intensywnych ćwiczeń fizycznych.

Basen. Jednym ze sposobów na pozbycie się bólu po treningu jest inny trening. Basen sprawdza się tu idealnie. Ból ustępuje po przepłynięciu kilku basenów. Dzieje się tak, dlatego, że woda posiada działanie relaksacyjne i rozluźniające.

Masaż. Musimy pamiętać, o tym, że ma to być masaż delikatny, relaksujący mięśnie. Najlepiej wykonać go z użyciem olejku eterycznego lub rozgrzewającej maści przeciwbólowej.

Dodaj komentarz