Tabata – zasady, efekty

Tabata to bardzo intensywny trening trwający 4 minuty. Posiada stałą formułę. Wykonywany regularnie, szybko pomaga poprawić formę.

Tabata są to ćwiczenie dzięki, którym bardzo szybko poprawimy swoją sprawność. Obciążeniem w tym treningu jest własne ciało. Regularnie wykonywany, w szybkim czasie podniesie wydolność i wytrzymałość organizmu.

Poprawa wydolności dzięki tabacie

Poprawa wydolności odbywa się poprzez przemienne wykonywanie dwóch rodzai ćwiczeń:

  • trening anaerobowy, czyli beztlenowy. Jest to intensywny trening interwałowy. Ma na celu podniesienie wytrzymałości beztlenowej organizmu. Podczas tych ćwiczeń praca mięśni odbywa się w tak intensywny sposób, że krew nie jest w stanie dostarczyć im wystarczającej ilości tlenu. W mięśniach wówczas ma miejsce proces spalania bez jego udziału;
  • trening aerobowy, czyli tlenowy. Jest to trening o średnim obciążeniu. W przeciwieństwie do treningu anaerobowego, tu odbywa się proces zaopatrywania mięśni w tlen.

Wykonywanie tego rodzaju ćwiczeń stymuluje procesy metaboliczne i tym samym wpływa na szybkość spalania tłuszczu w organizmie.

Zasady tabaty

Tabatę stworzono z myślą o osobach będących sportowcami. Obecnie może być wykonywany przez każdego trenującego w domu. Aby jednak przyniósł oczekiwane korzyści, powinien być wykonywany według określonych zasad:

przed treningiem wykonujemy 5-minutową rozgrzewkę,
wybieramy rodzaj ćwiczenia, np. pompki, przysiady, podskoki, brzuszki,
korzystamy ze stopera,
czas jego trwania powinien wynosić 4 minuty,
podczas każdych 20 sekund ćwiczeń wykonujemy powtórzenia z określonego ćwiczenia w    jak najbardziej intensywny sposób,
po 20 sekundach ćwiczeń musi nastąpić 10-sekundowy odpoczynek,
serie 20 – 10 sekund powtarzamy 8 razy (około 4 minut),
trening może być wykonywany najwyżej 4 razy w tygodniu,
należy odpocząć po zakończeniu treningu.

Tabata jest bardzo intensywnym treningiem. Jeśli jesteś osobą początkującą, to wykonuj go najwyżej raz w tygodniu i stopniowo zwiększaj częstotliwość.

Efekty tabaty

Trening tabaty pomaga osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Jego zaletą jest to, że spalanie kalorii odbywa się po jego zakończeniu. Ten czas może wynosić nawet do 24 godzin. Tłuszcz jest spalany podczas snu oraz wypoczynku. Spowodowane jest to podniesionym poziomem przemiany materii oraz zużyciem węglowodanów w mięśniach.

Niestety nie są to ćwiczenie dla każdego. Osoby z dużą nadwagą mogą mieć problemy z treningiem anaerobowym. Stąd jego przeznaczenie dla osób wysportowanych i sprawnych. Z pewnością pomoże on zrzucić niewielką ilość tłuszczu, jednak jego zasadniczym celem jest podniesienie wydolności organizmu oraz wzmocnienie mięśni.

Dzięki prostemu schematowi Tabata staje się coraz popularniejszym treningiem fitness. Pozwala spalić nawet 3-krotnie więcej tłuszczu niż inne ćwiczenia aerobowe. Szybkość pojawienia się efektów uzależniona jest od jego regularności oraz rodzaju ćwiczeń. Im większa częstotliwość, tym szybsze efekty.

Tabata ma również korzystny wpływ na serce. Przyzwyczaja on organizm do wytężonej pracy i większego wysiłku. Dzięki jego wykonywaniu staje się ono silniejsze i ma zwiększoną zdolność do pompowania krwi. Powoduje to, że rzadziej i wolniej się męczymy. Nie jesteśmy również narażeni na choroby układu krążenia.

Dodaj komentarz