Jak rozpocząć medytację

Temat medytacji dla wielu osób może wydawać się egzotyczny, dziwny i odległy. Choć jej praktykowanie mogłoby im pomóc uporać się z problemami czy stresem, nie wiedzą od czego zacząć i szybko rezygnują z pomysłu twierdząc, że i tak nie mieliby na to czasu. To wszystko to tylko wymówki, w rzeczywistości medytacja nie wymaga wiele czasu ani specjalnej edukacji. Medytacja jak to robić?

Dlaczego warto medytować?

Medytacja pozwala się zrelaksować, wyłączyć myślenie o problemach i rozluźnić się. Poprawia samopoczucie oraz zdrowie fizyczne. Pomaga walczyć z depresją, bezsennością, PMS, strachem, a nawet bólem. Regularna praktyka poprawia zdolności umysłowe, wzmacnia koncentrację i szybkość uczenia się. Podczas medytacji ciało odpoczywa, zmniejsza się napięcie mięśniowe. Innymi słowy, medytujący ludzie stają się szczęśliwsi i zdrowsi.

Kiedy medytować?

Medytacja wcale nie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, dlatego będzie odpowiednia nawet dla zapracowanych i zabieganych osób. Wystarczy 10 minut dziennie, aby zauważyć jej pozytywne efekty. Jeśli w ciągu dnia nie możesz znaleźć czasu, albo nie jesteś w stanie wyciszyć się pod presją czekających jeszcze obowiązków, spróbuj znaleźć chwilę rano lub wieczorem. Ustaw budzik na 10 minut wcześniej i pomedytuj przed wyjściem do pracy. Dzięki temu bez stresu stawisz czoła nowemu dniu. Możesz także postarać się znaleźć chwilę przed snem. Wieczorna medytacja pozwoli spokojnie i łatwo zasnąć.

Gdzie medytować?

Aby w pełni czerpać korzyści z medytacji, ważne jest, by znaleźć odpowiednie do niej miejsce. Powinien to być cichy kąt, w którym nikt nie będzie zakłócał Ci spokoju. Upewnij się, że będzie to chwila w stu procentach poświęcona Tobie i nie zepsuje tego nagłe pukanie go drzwi albo telefon.

Jak zacząć medytować?

Jeżeli nie wiesz jak i kiedy zacząć swoją przygodę z medytacją, najlepiej zrób to już dzisiaj. Regularna medytacja wymaga samodyscypliny, silnej woli oraz dużej cierpliwości. Lepiej nie spodziewaj się natychmiastowych efektów. Jeśli znalazłeś już odpowiednie miejsce i wolny moment, czas zabrać się za praktykę. Medytacja, jak to robić? Teraz pora na wybranie właściwej pozycji. Najczęściej praktykowana i najlepsza jest pozycja lotosu. Nie każdy jednak potrafi ją prawidłowo przyjąć. Wtedy sprawdzić się może tzw. pół lotos. Nie potrzebujesz do tego specjalnych przyrządów, a jedynie poduszkę. Jeżeli to również będzie za wiele, wystarczy usiąść na krześle, ale bez oparcia.

Zrób to

Po prostu zamknij oczy, połóż dłonie na udach i skoncentruj się na swoim oddechu. Na początku najważniejsze jest nauczenie się całkowitego skupienia. Jeżeli jakaś natrętna myśl zacznie Cię rozpraszać, za wszelką cenę skieruj uwagę z powrotem na oddech. Prawdopodobnie najpierw nie będzie łatwo przejąć kontroli nas chaosem, panującym w umyśle. Z czasem jednak wyciszenie się będzie coraz prostsze. Postaraj się do końca wytrzymać w przybranej pozycji, nawet jeśli zaczynają pojawiać się pierwsze oznaki bólu. Takie ćwiczenie pozwoli Ci m.in. uświadomić sobie, co naprawdę dzieję się w Twojej głowie i nad czym warto popracować.

Dodaj komentarz