Co nie pomaga w nauce…?

Każdy z nas uczy się i motywuje w sposób sobie właściwy. Możemy być wzrokowcami lub słuchowcami. Jedni lepiej przyswajają wiedzę w pojedynkę, inni – w grupie. Aby uczyć się efektywnie, warto znaleźć sposób, który w największym stopniu odpowiada naszym predyspozycjom i preferencjom. Duże znaczenie ma również… unikanie tego, co bynajmniej nie sprzyja koncentracji na przyswajalnym materiale. Chodzi m.in. o:

  • Niewłaściwe wybory

Zdecydowanie łatwiej jest uczyć się tego, co nas interesuje. Jeśli np. pasjonujemy się literaturą iberyjską, możemy mieć pewne kłopoty z zapamiętywaniem informacji na temat budowy silnika. Przed wyborem zawodu warto określić swoje preferencje.

  • Brak motywacji

Przyjemność płynąca z nauki to jeden z silniejszych czynników motywacyjnych. Do podjęcia wysiłku może zachęcić nas również perspektywa atrakcyjnych zarobków w przyszłości. Brak argumentów przemawiających za podejmowaniem konkretnych czynności sprawia, że nie mamy ochoty ich wykonywać.

  • Hałas

Dźwięki głośniejsze niż 30 decybeli sprawiają, że trudno jest nam skupić się na czymś innym niż hałas, który wdziera się w nasze uszy. Nie będziemy działać efektywnie, jeśli nie znajdziemy cichego miejsca do nauki.  

  • Nieodpowiednie oświetlenie

Brak dostatecznie mocnego światła to czynnik, który wywołuje dyskomfort i sprawia, że doświadczamy negatywnych emocji. W takich warunkach obniża się nasza zdolność koncentracji, przez co stajemy się mniej wydajni.  

  • Niewłaściwa kolorystyka

Skupienie może utrudniać również kolorystyka wnętrza, w jakim przebywamy. Szarość wywołuje przygnębienie, a czerwień – niezdrowe ożywienie. Barwa sprzyjająca nauce to niebieski.  

  • Niedobór snu

Skrajnie krótki odpoczynek nocny sprawia, że niemal tracimy zdolność koncentracji. Przy silnej deprywacji łapiemy się na tym, że nie wiemy np. co działo się w ciągu ostatnich 10 sekund. Nawet niewielkie niedobory snu dają się nam we znaki.

  • Niedotlenienie

Koncentracji nie sprzyja również brak ruchu i przebywanie głównie w zamkniętych pomieszczeniach. Jeśli chcemy czuć się dobrze i działać wydajnie, pamiętajmy o sporcie lub choćby o codziennych spacerach.

  • Brak przerw

Dobrze jest również regularnie korzystać z przerw. Mając przed sobą mnóstwo nauki, możemy np. zdecydować się na krótką drzemkę. Już 20 minut snu „odświeża” umysł.

  • Zbyt duży poziom stresu

Osiągnięcie skupienia jest niezwykle trudne również wtedy, gdy nie panujemy nad emocjami. Stres, jeśli występuje w zbyt dużych „dawkach”, może sprawić, że zaczniemy odczuwać pustkę w głowie.

  • Telefon, Internet itd.

Nasza wydajność obniża się również wtedy, gdy zbyt często przerywamy naukę, np. sprawdzając pocztę lub śledząc, co dzieje się na portalach społecznościowych.

Podsumowując, aby możliwie szybko i skutecznie przyswajać wiedzę, warto przede wszystkim znaleźć własny sposób na naukę. Dobrze jest również wyeliminować czynniki, które sprawiają, że nie jesteśmy zdolni skoncentrować się na materiale, który musimy opanować. Chodzi m.in. o przemęczenie czy niedotlenienie.   

Dodaj komentarz