7 ćwiczeń na poprawę pamięci i koncentracji

Zabiegany, zapracowany, często zapominasz o najważniejszych rzeczach, nie potrafisz się skoncentrować. To normalne w czasach, kiedy ludzie są zasypywani informacjami i bodźcami. Na szczęście, można to w sobie wytrenować. Systematyczne „gimnastykowanie” mózgu pozwoli mu zwiększyć swoją wydajność, poprawić zdolność zapamiętywania i skupiania się. Przedstawiamy ćwiczenia na poprawę pamięci i koncentracji.

  • Graj w gry słowne, logiczne, strategiczne

Takie gry, jak scrabble, szachy, rebusy pomagają rozwijać swoją koncentrację oraz pamięć. To dobry sposób na ćwiczenie umysłu zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Skuteczne może się okazać również rozwiązywanie krzyżówek czy zwykłe sudoku. Takie aktywności pozwalają nie tylko szybciej i na dłużej zapamiętywać, ale także z łatwością przyswajać nowe informacje.

  • Zjedz zupę lewą ręką

Aby zmotywować umysł do pracy, zaskocz go i użyj przeciwnej ręki do wykonania rutynowych czynności. Trzymaj łyżkę, odbij piłkę, czy umyj zęby lewą ręką, jeśli jesteś praworęczny, jeśli leworęczny – odwrotnie. Dzięki podejmowaniu takich wyzwań pobudzisz nowe obszary mózgu i wzmocnisz współpracę półkul mózgowych.

  • Wykorzystuj każdą chwilę

Dla przykładu, zamiast radia, w samochodzie słuchaj audiobooków z kursem języka obcego, a na siłowni naukowych podcastów. To prosty sposób na zapewnienie sobie stałego kontaktu z wiedzą i niemęczące uczenie się nowych rzeczy. Dodatkowo, słuchając ciekawego słuchowiska często więcej zapamiętujemy, niż klasycznie czytając podręczniki.

  • Kojarz

Opracuj system skojarzeń, który pozwoli Ci szybciej porządkować myśli i odkopać informacje z głowy. Nowego pracownika Marchwickiego skojarz sobie z pomarańczową marchwią, dzięki czemu łatwiej przypomnisz sobie jego miano w odpowiednim momencie. Podobną metodę stosuj w przypadku nazw miejscowości i innych rzeczy, które można w jakiś sposób z czymś skojarzyć.

  • Wódź oczami

Okazuje się, że zwyczajne wodzenie oczami z jednej strony na drugą może poprawić Twoją pamięć. Wykonując poziome ruchy gałką oczną stymulujesz współpracę prawej półkuli z lewą. Skuteczne jest także robienie wzrokiem tzw. „ósemek”. Ćwiczenia wykonuj regularnie, najlepiej kilka razy dziennie.

  • Oddychaj przeponą

Niedotleniony mózg również może powodować obniżenie koncentracji i zdolności umysłowych. Płytki oddech sprawia, że do głowy nie jest dostarczana odpowiednia ilość tlenu, przez to możesz czuć się zmęczony i nieskupiony. Aby temu zapobiec, warto poćwiczyć oddychanie przeponą. Wdechy powinny być głębokie i wolne, napełniające brzuch niczym piłkę.

  • Rezygnuj z zapisków

Ograniczaj robienie notatek i przypomnień, wszystkie rzeczy postaraj się zapamiętać. Uwierz w to, że Twój umysł jest w stanie przyswoić wszystkie informacje. Ćwicząc tak systematycznie, po jakimś czasie zdasz sobie sprawę, że możesz zapamiętać znacznie więcej. Możesz także spróbować nauczyć się na pamięć numerów telefonów. Choć zapamiętanie ciągu cyfr nie jest proste, jest za to świetnym ćwiczeniem na poprawę pamięci i koncentracji.

Dodaj komentarz