Witamina D3 – wszystko, co powinniście o niej wiedzieć

Nazywana jest słoneczną witaminą lub witaminą życia. Mowa o witaminie D3, która odgrywa szereg ważnych funkcji w naszym organizmie. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Głównym jej źródłem jest promieniowanie słoneczne. Niewielkie ilości witaminy D możemy, dostarczyć również z pożywieniem. Szczególnie duże zapotrzebowanie występuje u małych dzieci, nastolatków oraz osób starszych. Jedną z najważniejszych funkcji, jaką pełni witamina D3 jest udział w procesach budowy kości i zębów. Uczestniczy ona w przyswajaniu wapnia i fosforu, które są niezbędne do prawidłowej mineralizacji tkanki kostnej. Ma to szczególnie duże znaczenie podczas procesu kształtowania się kośćca u dzieci. Niedobór tej cennej witaminy w pierwszych latach życia dziecka może mieć bardzo poważne konsekwencje, takie jak słabe i podatne na złamania kości, krzywica, nieprawidłowo ukształtowane uzębienie. W wielu przypadkach są to procesy nieodwracalne, których skutkiem bywa nawet niepełnosprawność ruchowa dziecka, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednią podaż tej witaminy u niemowląt i małych dzieci. W tym wieku samo działanie promieni słonecznych na organizm niestety z reguły nie wystarcza, dlatego pediatrzy zalecają suplementację. Z kolei u osób starszych jej niedobory prowadzą do szybkiego postępu demineralizacji kości i rozwoju osteoporozy.

Niebagatelny jest także, wpływ, jaki witamina D3 wywiera na naszą odporność. Wspomaga ona działanie makrofagów, czyli komórek odpornościowych biorących udział w zwalczaniu chorobotwórczych bakterii i wirusów. Jej niedobór powoduje zmniejszoną odporność organizmu, a co za tym idzie częste infekcje.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z roli, jaką odgrywa witamina D w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego człowieka. Liczne badania potwierdzają, że jej niedobory skutkują spadkami nastroju, brakiem energii do działania, nerwowością, problemami ze snem, drażliwością, a nawet nagłymi wybuchami złości. Stwierdzono, że u osób cierpiących na depresję niemal zawsze występuje znaczny niedobór tej witaminy.

Ponadto osoby, u których poziom witaminy D jest zbyt niski, skarżą się na ciągłe zmęczenie, częściej zapadają na astmę oskrzelową, alergie i cierpią na choroby skóry, takie jak łuszczyca czy trądzik.

Najlepszym jej źródłem jest słońce. Wystarczy codziennie pomiędzy godziną 10 a 15 przez 15-20 minut zażywać kąpieli słonecznej, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę. W niewielkim stopniu możemy ją też dostarczyć z pożywieniem.  Występuje w żółtku jajka, wątróbce oraz tłustych rybach morskich. Obecnie na rynku znajduje się też wiele produktów gotowych nią fortyfikowanych, są to na przykład płatki śniadaniowe oraz mleko roślinne. W miesiącach jesiennych i zimowych, kiedy w Polsce cierpimy na niedobór promieni słonecznych, warto sięgnąć po suplementy. Witamina D3 jest dostępna w aptekach postaci tabletek. Bogatym jej źródłem jest też, wracający do łask tran. Warto po nią sięgnąć, aby cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem na co dzień.

Dodaj komentarz