Witamina B – właściwości i występowanie

Witaminy z grupy B zmniejszają odczuwalny przez nas stres, dodają energii i poprawiają wygląd skóry. Jest wiele rzeczy, których jeszcze o nich nie wiemy. Co jeszcze możemy zyskać przyjmując witaminy B?

Czym jest witamina B?

Witamina B jest bardzo pożytecznym dla organizmu ludzkiego związkiem chemicznym, występującym w różnych postaciach. Poszczególne jej odmiany charakteryzują się zróżnicowaną budową i rozpuszczalnością. Oto najpopularniejsze rodzaje tej witaminy:

  • witamina B1, tiamina;
  • witamina B2, ryboflawina;
  • witamina B3, niacyna;
  • witamina B5, kwas pantotenowy;
  • witamina B6;
  • witamina B7, biotyna;
  • witamina B9, kwas foliowy;
  • witamina B12, kobalamina.

Jak widać witaminy B to szereg związków oznaczonych kolejnymi numerami. Niektóre znane nam są pod zastępczą nazwą (np. kwas foliowy, biotyna) i czasami nie są kojarzone z witaminą B.

Właściwości

Witaminy z grupy B odpowiadają przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Zmniejszają napięcie, poprawiają nastrój, mają również korzystny wpływ na zdrowie psychiczne i stan intelektualny.

Witaminy te pełnią także bardzo ważną rolę w procesach metabolicznych. Biorą udział między innymi w procesie przyswajania węglowodanów, w zamianie glukozy na energię i dostarczaniu jej do mózgu. Ma to efekt w poprawie nastroju i sprawności intelektualnej.

Witamina B1 odpowiada za pracę układu sercowo — naczyniowego. Wpływa na wzrost oraz rozwój kości.

Witamina B2 ma duże znaczenie dla właściwego działania ludzkiego układu odpornościowego. Polepsza stan skóry, włosów i paznokci.

Witamina B3 bierze udział w tworzeniu czerwonych płytek krwi oraz w syntezie hormonów płciowych, takich jak estrogen, progesteron i testosteron. Ponadto zwalcza zaburzenia żołądkowo- jelitowe.

Witamina B5 bierze udział w syntezie kwasów tłuszczowych, cholesterolu, witaminy A i D oraz hormonów sterydowych. Dodatkowo zmniejsza objawy artretyzmu, siwienia oraz łysienia.

Witamina B6 odgrywa dużą rolę w procesie przemiany białka oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest niezbędna w procesie produkcji hemoglobiny.

Witamina B7 odpowiada z prawidłowy wzrost oraz rozwój organizmu. Pomaga leczyć wypryski i poprawia stan skóry.

Witamina B9, czyli kwas foliowy uczestniczy w syntezie DNA. Zapobiega wadom wrodzonym oraz schorzeniom neurologicznym.

Witamina B12 uczestniczy w procesie tworzenia krwinek czerwonych w szpiku oraz metabolizmie tłuszczy, białek i węglowodanów.

Wyżej przedstawione witaminy w grupy B należą do najpopularniejszych i najważniejszych dla organizmu ludzkiego. Ich długotrwały niedobór mógłby skutkować ciężkimi schorzeniami, nieprawidłowościami w funkcjonowaniu układu nerwowego, sercowo — naczyniowego, a także innymi dolegliwościami.

Występowanie

Witaminy z grupy B różnią się między sobą nie tylko posiadanymi właściwościami, ale też i występowaniem. Warto wiedzieć, gdzie jest najwięcej witaminy B, potrzebnej naszemu organizmowi. Przyjęło się, że najbogatszym źródłem witaminy B są produkty pełnoziarniste. W tym stwierdzeniu jest bardzo dużo prawdy. Są również inne produkty bogate w poszczególne jej rodzaje. O tym poniżej.

Witamina B1 – brązowy ryż, drożdże, warzywa strączkowe.

Witamina B2 – wątroba wieprzowa, wołowina, ryby, nabiał, migdały.

Witamina B3 – otręby pszenne, migdały, suszone brzoskwinie, kasza gryczana.

Witamina B4 – żółtko, podroby, warzywa liściaste.

Witamina B5 – warzywa liściaste, rośliny strączkowe, mięso, grzyby.

Witamina B6 – produkty z maki pełnoziarnistej, drożdże, wątróbka.

Witamina B7 – żółtka, mąka sojowa, orzechy włoskie, orzechy ziemne.

Witamina B9 – sałata, kapusta, brokuły, kalafior, brukselka.

Witamina B12 – żółtko, ser, mleko.

Dodaj komentarz