Tłuszcze omega 3 – wszystko co powinieneś o nich wiedzieć

Zdrowe tłuszcze- co to takiego?

Nie wszystkie tłuszcze, które na co dzień spożywamy przyczyniają się naszego zdrowia. W krajach wysoko rozwiniętych ogromnym problemem jest spożywanie dużych ilości szkodliwych dla zdrowia tłuszczów nasyconych pochodzących z mięs i nabiału. Jednak nie wszystkie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego są niekorzystne dla naszego organizmu. Warto wybierać takie, dzięki którym zachowamy zdrowie i witalność na długie lata. Bez wątpienia należą do nich tłuszcze omega 3. Należą one do grupy tak zwanych kwasów tłuszczowych nienasyconych i mają bardzo korzystny wpływ na zdrowie człowieka. Pierwsze naukowe wzmianki o ich dobroczynnych właściwościach pochodzą z lat 70 XX wieku, kiedy to badacze zauważyli, że Eskimosi, pomimo iż spożywają znaczne ilości tłuszczu, niezwykle rzadko zapadają na choroby serca i nowotwory. Okazało się, że zawdzięczają to właśnie diecie bogatej w kwasy tłuszczowe szeregu omega 3, zawarte w spożywanych przez nich tłustych rybach morskich.

Korzyści wynikające ze spożywania omega 3

Liczne badania dowodzą, że te zdrowe tłuszcze doskonale wpływają na serce i cały układ krążenia. Zapobiegają tworzeniu się fibrynogenu we krwi, przez co zapobiegają zawałom, udarom i zmniejszają ryzyko zapadnięcia na chorobę wieńcową. Ponadto obniżają poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, zapobiegając w ten sposób powstaniu blaszki miażdżycowej. Osoby stosujące dietę bogatą w tłuszcze omega 3 rzadziej też cierpią na komorowe zaburzenia rytmu serca. Wzbogacając nimi swój jadłospis, zapobiegniemy również powstawaniu w organizmie chronicznych stanów zapalnych, które są przyczyną rozwoju wielu nowotworów. Z tego samego powodu kwasy tłuszczowe omega 3 są niezwykle skuteczne w łagodzeniu bólów stawowych i znacznie przyczyniają się do łagodzenia objawów reumatoidalnego zapalenia stawów. Chorzy stosujący dietę bogatą te zdrowe tłuszcze zmniejszają dawki lub całkowicie odstawiają leki przeciwbólowe. Znacznie zwiększają się zakresy ruchu w ich stawach, co pozwala na prowadzenie aktywniejszego trybu życia. Tłuszcze z grupy omega 3 odrywają też znaczną rolę w funkcjonowaniu naszego mózgu. Przyczyniają się do poprawy pamięci, poprawiają funkcje poznawcze, zapobiegają też depresji i zachowaniom agresywnym. Zaleca się ich przyjmowanie kobietom w ciąży i planującym macierzyństwo, ponieważ przyczyniają się one do prawidłowego rozwoju układu nerwowego u rozwijającego się płodu, zapobiegając tym samym powstawaniu wielu groźnych wad wrodzonych.

Jak zapewnić organizmowi odpowiednią ilość zdrowych tłuszczów?

Warto włączyć je do swoje codziennej diety. Występują przede wszystkim w tłustych rybach morskich takich jak: łosoś, halibut, makrela, tuńczyk, czy sardynka; a także w fitoplanktonie, warto więc dodawać do dań sproszkowaną spirulinę. Bogate ich źródło stanowią również nasiona siemienia lnianego, portulaki oraz szałwii hiszpańskiej.

Zadbajmy o swoje zdrowie i spożywajmy bogate w tłuszcze omega 3 dania rybne co najmniej 2-3 razy w tygodniu. Jeżeli za nimi nie przepadamy zdecydujmy się na suplementację. Kapsułki zawierające te cenne dla naszego zdrowia tłuszcze znajdziemy w każdej aptece.

Dodaj komentarz