Rola witamin w organizmie

Słowo witamina pochodzi od łacińskiego vita, co oznacza życie. Związki te, pomimo iż nie stanowią one źródła energii ani nie są związkiem budulcowym, są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Sami nie potrafimy ich syntetyzować, dlatego powinniśmy zadbać o tu, aby codziennie dostarczać odpowiednie ich ilości z pożywieniem.

Dlaczego witaminy są takie ważne?

Pełnią one ważne role regulacyjne niezbędne do zachowania prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek naszego organizmu. Biorą udział w wielu procesach biochemicznych w postaci katalizatorów i wchodzą w skład licznych enzymów. Są konieczne, by zminimalizować ryzyko wystąpienia chorób, zwalczają bowiem wolne rodniki odpowiedzialne między innymi za starzenie, powstawanie stanów zapalnych i choroby nowotworowe. Ich optymalny poziom zapewnia nam nie tylko zdrowie fizyczne, ale również psychiczne i urodę.

Rodzaje i źródła witamin

Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach i w wodzie.

Do tych pierwszych należą:

Witamina A, która odpowiada za stan skóry, wzrok, odporność na zakażenia i procesy wzrostowe. Znajdziemy ją w jajach, mleku, serach, wątróbce, a jako prowitaminę w marchwi i pomidorach.

Witamina D odpowiedzialna za metabolizm tkanki kostnej oraz odporność. Występuje w tranie, jajach, mleku i maśle. Jej głównym źródłem jest jednak promieniowanie słoneczne.

Witamina E wpływająca na płodność, działanie mięśni i zachowanie prawidłowych funkcji skóry. Bogate w nią są produkty pełnoziarniste, oleje roślinne, mleko, jaja, awokado, sałata.

Witamina K jest niezbędna w procesach krzepnięcia krwi i oddychania wewnątrzkomórkowego. Jej źródłami są warzywa (zwłaszcza kapustne), wątróbka i olej sojowy.

Przedstawicielami witamin rozpuszczalnych w wodzie należą witamina C oraz B1, B2, B6, B12, H i PP.

Kwas askorbinowy (wit. C) jest ważnym czynnikiem oksydoredukcyjnym, wzmacnia odporność organizmu, wpływa na syntezę hormonów nadnerczy, wchłanianie żelaza i prawidłowy stan tkanki łącznej. Jej źródła to śwież owoce i warzywa. Największą jej zawartość mają: owoce głogu, pomidory, cebula, czarna porzeczka, kapusta kiszona, papryka i ziemniaki.

Witamina H, czyli biotyna odpowiada za stan skóry, włosów i paznokci. Znajduje się w ziemniakach, marchwi, drożdżach, jajach i mięsie.

Witamina PP odgrywa istotną rolę w gospodarce barwnikowej organizmu, bierze udział w procesach utleniania oraz przyswajania białek. Dostarczymy jej sobie, spożywając ryby, drób, drożdże i podroby.

Witaminy z grupy B uczestniczą w procesach przemian węglowodanów i tłuszczów, biorą udział w prawidłowym działaniu układu nerwowego, pobudzają odporność i są niezbędne w przebiegu procesów krwiotwórczych. Ich cenne źródła to produkty pełnoziarniste, jaja, mięso, mleko oraz zielone liściaste warzywa.

Nawet niewielki niedobór witamin w organizmie może powodować różnego rodzaju zaburzenia i choroby metaboliczne. Pamiętajmy jednak, że również ich nadmiar jest szkodliwy i może powodować poważne zatrucia. Zanim więc sięgniemy po syntetyczne preparaty witaminowe, najpierw zadbajmy o zdrową urozmaiconą dietę.

Dodaj komentarz