Lista witamin dla sportowców

Od podaży witamin w diecie zależy nasza kondycja i witalność. Biorą one udział w produkcji hormonów i enzymów; od nich zależy prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, przemiana materii i wiele innych ważnych procesów zachodzących w organizmie. Zwiększone zapotrzebowanie na nie występuje między innymi u miłośników aktywności fizycznej.

Dlaczego sportowcy potrzebują więcej witamin?

U osób intensywnie uprawiających sport, ze względu na duże obciążenie treningowe, występuje zwiększone tempo przemian biochemicznych w organizmie. Intensywne wielogodzinne treningi kilka razy w tygodniu sprawiają, że te cenne związki po prostu są zużywane szybciej i w większych ilościach. Może to powodować ich niedobory w organizmie. Dłuższe okresy deficytu witaminowo- mineralnego u sportowców prowadzą do znacznego spadu formy, zmniejszenia siły mięśniowej i wydłużenia czasu regeneracji po treningu. Czasami trudno jest je dostarczyć w wystarczających ilościach z dietą, ponieważ potrzebne są naprawdę znaczne dawki tych cennych składników. Tutaj z pomocą przychodzą specjalnie skomponowane witaminy dla sportowców.

Czego potrzebuje sportowiec?

Niezbędne dla zdrowia i sprawności są wszystkie witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli A, D, E i K oraz rozpuszczalne w wodzie: C oraz szereg należących do grupy B.

Witamina A to strażniczka mocnych kości, elastycznych i silnych mięśni i skóry oraz zdrowych oczu. Działa ona także przeciwzapalnie i wzmacnia odporność organizmu. Naturalnie występuje w mleku, maśle, serze, jajach i pomarańczowych warzywach i owocach.

Witamina D usprawnia pracę mięśni i zapobiega odwapnieniu kości. Jej głównym źródłem jest słońce, ale znajdziemy ją też w tłustych rybach morskich, jajach, wątróbce i awokado.

Witamina E to bardzo silny antyutleniacz. Pomaga zwalczyć stany zapalne mięśni i stawów, zmniejsza zmęczenie, uszczelnia naczynia krwionośne i wspomaga wzrok. Występuje w olejach roślinnych, pestkach i orzechach.

Witamina K jest niezbędna naszym kościom. Bierze również udział w procesie krzepnięcia krwi. Zawierają ją orzechy, wątróbka, jaja i zielone liściaste warzywa.

Witaminy z grupy B odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśniowego, pokarmowego i odpornościowego. Biorą udział we wszystkich procesach, które zachodzą podczas przekształcania pożywienia w energię potrzebną do życia. Należą do nich witaminy: B1, B2, B6, B12, PP, kwas pantotenowy, biotyna i kwas foliowy.

Niezbędna jest także witamina C redukująca wolne rodniki powodujące stany zapalne i biorąca aktywny udział w produkcji kolagenu. Wspomaga ona też wchłanianie żelaza, dzięki czemu mięśnie są dobrze dotlenione i odżywione, a zmęczenie po treningu mniejsze.

Niektórzy naukowcy są zdania, że przyjmowanie syntetycznych preparatów witaminowych jest bezcelowe, ponieważ ich przyswajalność jest niższa niż witamin naturalnych. Jednak u profesjonalnych sportowców ma to sens, gdyż zapotrzebowanie ich organizmu na witaminy i minerały, zwłaszcza w okresach wzmożonych treningów przed zawodami, jest tak duże, że dostarczenie ich wyłącznie z pożywieniem graniczy z cudem.

Dodaj komentarz