Dieta białkowa – wszystko co powinieneś wiedzieć

Ostatnio ogromną popularnością cieszą się diety białkowe. Przykładem może być stosowana przez rzesze ludzi na całym świecie dieta Dukana. To właśnie na jej bazie powstały kolejne mające działać cuda jadłospisy. Niestety takie odchudzanie mocno obciąża organizm i jest niekorzystne dla zdrowia.

Co to jest dieta białkowa?

Jest to sposób odżywiania oparty głównie o produkty proteinowe, który ma na celu szybkie i pozbawione efektu jo-jo zrzucenie zbędnych kilogramów. Taka dieta wiąże się z drastycznym ograniczeniem podaży węglowodanów i tłuszczów, a co za tym idzie niemal całkowitą rezygnacją z owoców i warzyw. Składa się ona z kilku różnych faz, a jej wielką zaletą ma być fakt, iż jadłospis jest ułożony w taki sposób, by nie odczuwać głodu.

Ogóle zasady

Dieta proteinowa składa się 4 faz: uderzeniowej, naprzemiennej, utrwalającej i stabilizacji. W pierwszej osoba odchudzająca się może spożywać wyłącznie produkty białkowe; w następnej można co drugi dzień zjeść dodatkowo niewielką ilość warzyw; w trzeciej węglowodany złożone i tłuszcze w niewielkich ilościach; a w czwartej stabilizujemy wagę i stopniowo poszerzamy jadłospis. Ogólne zasady diety mówią, że powinno się jeść wyłącznie wtedy, gdy odczuwa się głód i sięgać tylko po dozwolone w danej fazie produkty; każdy pokarm trzeba popić dwiema szklankami wody; w pierwszych fazach nie wolno spożywać tłuszczu pod żadną postacią; a ze względu na duże osłabienie organizmu w pierwszych tygodniach diety nie wolno ćwiczyć. Zaleca się również przyjmowanie preparatów multiwitaminowych.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie: omlet bez tłuszczu z 2 całych jaj i 2 białek oraz chudy twaróg.

II śniadanie: chuda wędlina i odtłuszczony jogurt naturalny.

Obiad: Pieczone, grillowane lub gotowane chude mięso (kurczak, indyk, królik).

Podwieczorek: chudy twaróg lub duża porcja jogurtu naturalnego.

Kolacja: omlet, gotowane jajka lub chuda ryba gotowana, grillowana lub z puszki.

Efekty diety

Dieta białkowa zyskała tak wielu zwolenników, ponieważ daje bardzo szybkie efekty. Już po tygodniu jej stosowania waga wskazuje kilka kilogramów mniej. Jednak nie jest łatwo doprowadzić ją do końca, ponieważ jest bardzo restrykcyjna i wyczerpująca dla organizmu. Nie jest również prawdą, że po jej zakończeniu nie trzeba się obawiać efektu jo-jo. Jest wręcz przeciwnie- po wyjściu z diety wiele osób doświadcza ogromnego apetytu na węglowodany złożone i słodycze, co skutkuje szybkim ponownym wzrostem wagi.

Skutki uboczne diety

Olbrzymie ilości protein spożywane na co dzień, są szkodliwe dla naszego organizmu. Taka dieta może prowadzić do powstania kwasicy metabolicznej, kamicy nerkowej i poważnego uszkodzenia nerek, a także zapalenia wątroby i zaburzeń w wydzielaniu żółci. Ze względu na niską podaż węglowodanów zaburza ona też prawidłowe funkcjonowanie mózgu, co objawia się rozdrażnieniem, napadami agresji, problemami z koncentracją i sennością.

Zamiast na własną rękę stosować dietę proteinową, bezpieczniej będzie, udać się do doświadczonego dietetyka, który doradzi nam odpowiedni do naszego wieku, trybu życia i uwarunkowań zdrowotnych zdrowy sposób na schudnięcie.

Dodaj komentarz