BCAA, jak stosować?

Polacy coraz bardziej dbają o formę. Siłownie i kluby fitness przeżywają prawdziwe oblężenie. Większą wagę przywiązujemy także do odpowiedniej diety i suplementacji.

Co zawierają suplementy białkowe?

Dużą popularnością wśród ćwiczących cieszą się preparaty białkowe zawierające BCAA, czyli aminokwasy rozgałęzione. Warto przyjrzeć się im bliżej. W skład takich suplementów wchodzą 3 aminokwasy: leucyna, izoleucyna i walina. Ich specyficzna budowa związana z obecnością rozgałęzionego łańcucha bocznego powoduje, że w przeciwieństwie do innych aminokwasów, są one metabolizowane w znacznej mierze w mięśniach, a nie w wątrobie. Właśnie dlatego mogą nam przynieść wiele korzyści. Zwiększają tolerancję wysiłku podczas treningu, przyspieszają regenerację po nim, zmniejszają bolesność mięśni, redukują zmęczenie, biorą aktywny udział w budowie białek mięśniowych i zabezpieczają mięśnie przed rozpadem po bardzo intensywnych ćwiczeniach. Preparaty te są bardzo skuteczne jednak, aby odnieść jak największe korzyści z ich przyjmowania, konieczne jest przestrzeganie kilku prostych zasad.

BCAA- jak stosować?

Odpowiednią dawkę i schemat stosowania tych aminokwasów dobieramy na podstawie takich czynników jak: masa i skład ciała, cele treningowe oraz intensywność i częstotliwość ćwiczeń. Największe korzyści z suplementacji odniosą osoby o prawidłowej wadze ciała i dużym procentowym udziale tkanki mięśniowej w jego składzie. Zadaniem BCAA jest bowiem, między innymi ochrona już istniejących mięśni przed procesami katabolicznymi oraz poprawa ich jakości. Przy bardzo dużym udziale tłuszczu w ciele, aminokwasy rozgałęzione nie przyniosą spektakularnych efektów, gdyż nie biorą one bezpośredniego udziału w jego spalaniu.

Czy każdemu, kto uprawia sport, aminokwasy przyniosą korzyści?

Przyjmowanie preparatów białkowych ma sens u osób ćwiczących dużo i intensywnie. Tutaj zasada jest prosta- im cięższy trening, tym większa zasadność ich stosowania. Rekomenduje się je szczególnie osobom stosującym trening siłowy z dużym obciążeniem. Osoby trenujące bardzo amatorsko, z częstotliwością 3 razy w tygodniu po 30-60 minut nie odniosą korzyści z ich zażywania. W takich przypadkach w zupełności wystarczy dobrze zbilansowana, bogata w białko dieta.

BCAA to idealne suplementy dla każdego, kto chce zbudować silny garnitur mięśniowy, poprawić jakość tkanki mięśniowej i zmniejszyć znacznie dolegliwości po treningu. Przyjmowane przed oraz podczas ćwiczeń, wpłyną korzystnie na przebieg procesów energetycznych w organizmie, zwiększając tym samym tolerancję wysiłku. Z kolei przyjęte po nich, mają zdolność szybkiego zasilania tkanki mięśniowej i sprzyjają jej przyrostowi. Dawkowanie kształtuje się w zależności od intensywności programu treningowego i oraz indywidualnego zapotrzebowania osoby ćwiczącej i waha się w granicach od 0,5 do 1,5 g BCAA na 10 kg masy ciała.

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z suplementacją, poproś o pomoc w doborze odpowiedniego preparatu, dawkowania oraz schematu przyjmowania doświadczonego trenera lub dietetyka sportowego. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że osiągniesz dokładnie takie rezultaty, jakich oczekujesz.

Dodaj komentarz