7 zasad prawidłowego odżywiania

Coraz więcej osób świadomie chce wybierać zdrowsze odżywianie, jednak nie wiedzą, z czego powinny w swojej diecie zrezygnować, a co jest dobre. Ten krótki poradnik pomoże Ci wyeliminować najgroźniejsze posiłki, wprowadzić do swojego życia zasady prawidłowego odżywiania.

  • Jedz mniejsze posiłki, a częściej

Nauczeni jesteśmy zjadać trzy posiłki dziennie – posiłki główne, czyli śniadanie, obiad i kolację… i masę mniejszych przekąsek po drodze. A gdyby tak zmienić swoje nawyki żywieniowe i zacząć jeść pięć mniejszych posiłków? Nasz organizm przyjmie to z wdzięcznością, nie będziemy po obiedzie mieć takiego uczucia przepełnienia, zapomnimy o senności, która jest wynikiem szybkich zmian zachodzących w indeksie glikemicznym – szybkiego wzrostu i nagłego spadku poziomu cukru we krwi.

  • Nie objadaj się wieczorami

Wiem, co mówię. Sam doświadczyłem niespodziewanej zmiany, gdy odstawiłem kolację po godzinie 22. To doskonały sposób na utrzymanie aktualnej wagi, pomaga również schudnąć, jeśli oczywiście włączasz w to ćwiczenia – w domu lub na siłowni. Zapomnij więc o kanapkach lub czekoladowych batonikach przegryzanych przy ulubionych filmach późnym wieczorem – a tak samo szybko zapomnisz o dodatkowych kilogramach.

  • Wzbogać swoją dietę o warzywa i owoce

Jeśli do kanapki zamiast keczupu i majonezu dodasz liść sałaty, plasterek pomidora czy pokrojoną rzodkiewkę, organizm przyjmie to z wielką radością. Owoce i warzywa to nieprzebrane źródło witamin i mikroelementów. Takie odżywianie w naturalny sposób wzmacnia naszą odporność, poprawia samopoczucie i wygląd.

  • Jasne pieczywo zastąp ciemnym

Zasady prawidłowego odżywiania obejmują również te najbardziej podstawowe składniki codziennego jadłospisu, w tym pieczywo. Białe jest smaczne, jednak odradzane szczególnie wśród osób mających tendencję do tycia bądź chcących pozbyć się nadwagi. O wiele zdrowsze – a poza tym równie bogate, jeśli chodzi o walory smakowe – jest pieczywo ciemne. Obecnie na rynku jest tak szeroki wybór, że każdy miłośnik pieczywa znajdzie coś w sam raz dla siebie.

  • Ogranicz słodycze

Nie musisz z nich rezygnować. Ale zamiast słodkich batoników i zdradliwych cukierków, możesz zaserwować sobie coś równie smacznego, a mniej tuczącego, np. budyń waniliowy lub herbatniki. Na pewno trzeba ograniczyć ilość czekolady i kakao. Ale przecież jest tyle dobrych rzeczy, które są dla Ciebie zdrowsze, że nie będzie problemu ze znalezieniem zamienników.

  • Jedz jogurty

Najlepsze i najzdrowsze są jogurty naturalne – nie zawierają chemii. Doskonale wpływają na pracę żołądka i jelit, poza tym dobrze smakują z różnymi dodatkami – kluskami na parze czy naleśnikami.

  • Unikaj fast foodów

To najbardziej niebezpieczne posiłki dla Twojego organizmu, jakie możesz sobie wymarzyć. Nie bez powodu Anglicy określili je jako junk food, czyli śmieciowe jedzenie. Powodują, że czujesz się najedzony, jednak ten efekt nie trwa wystarczająco długo. Poza tym zawierają wiele przypraw i składników, które w nadmiarze mogą szkodzić. Warto również pamiętać, że mięso w porcjach smażone jest często na tym samym tłuszczu przez dwa lub nawet trzy dni.

Dodaj komentarz