Metodologia smart – czym jest

 

Czy wiesz, że istnieją sposoby na zwiększenie skuteczności swoich działań poprzez skonkretyzowanie celów? Jeśli pragniesz pewności siebie i stanowczości w dążeniu do celu, metodologia S.M.A.R.T. jest właśnie dla Ciebie!

Metodologia S.M.A.R.T. – czym jest?

To wyjątkowo prosta, intuicyjna i skuteczna metoda, pomagająca wyznaczyć sobie konkretne cele i je realizować. Stosując ją, wiesz dokładnie ile czasu i pracy musisz włożyć, aby osiągnąć swój cel. Oczywiście używanie metody S.M.A.R.T. może wydać się pracochłonne, ale warto pamiętać, że nasze cele i efekty tej metody są tego warte.

S.M.A.R.T. – co to znaczy?

To akronim, który składa się z pięciu głównych cech, określających, jaki powinien być twój cel. No dobrze, ale co dokładnie oznaczają poszczególne litery?

S – Szczegółowy,

M – Mierzalny,

A – Atrakcyjny,

R – Realny,

T – Terminowy.

Jak zastosować metodę SMART w praktyce? Krok po kroku.

Nasz cel musi być szczegółowy, ale żeby taki był, musimy jasno określić kilka aspektów, mianowicie:

  1. Co chcesz osiągnąć?
  2. Po co chcesz to osiągnąć?
  3. Jak chcesz to osiągnąć?

No dobrze, a teraz przykład:

Co chcę osiągnąć?: Chcę pozyskać więcej klientów biznesowych. Po co?: Żeby zarabiać więcej niż dotychczas i poszerzyć kontakty. Jak?: Będę codziennie wysyłać oferty do dziesięciu instytucji.

Kolejny punkt: nasz cel musi być mierzalny, a jak wiadomo, jeśli czegoś nie można zmierzyć, ciężko to osiągnąć. Skąd więc będziesz wiedzieć, że cel został osiągnięty?

Posługując się naszym przykładem: „Chcę pozyskać więcej klientów biznesowych i zarabiać więcej…”, no dobrze, wiemy już, że więcej, ale więcej to ile?

Lepiej zacząć tak: Chcę pozyskać dziesięciu nowych klientów miesięcznie i powiększyć swoje dochody o dwadzieścia procent. Teraz już konkretnie wiesz, jaki masz cel i łatwo go zmierzyć, a co za tym idzie, łatwo go osiągnąć.

Kolejny etap to cel atrakcyjny i przede wszystkim osiągalny. Pamiętaj, że jeśli przesadzisz z oczekiwaniami na początku, możesz się zniechęcić i – co gorsza – stwierdzić, że „może kiedyś mi się uda”. Nie. Nie ma „może kiedyś”, dzięki S.M.A.R.T. jest tylko tu i teraz.

Na przykład, jeśli postanowisz sobie, że rzucisz palenie z dnia na dzień, a jesteś nałogowym palaczem od wielu lat, cel taki może być ciężki do zrealizowania. Postanów, że ograniczysz palenie, do powiedzmy pięciu papierosów dziennie.

Jeśli postanowisz, że wybierzesz się w podróż dookoła świata, a dotychczas jedyne wyjazdy, to te nad morze z rodziną, również może być niełatwo. Na początek postaw sobie za cel, że odwiedzisz dla przykładu pięć krajów w roku. W następnych latach ta liczba może się powiększać, aż w końcu uda ci się zwiedzić świat.

Cel musi być realny. Pamiętaj, że nie może to być coś bardzo łatwego do osiągnięcia, ale też nic wymagającego przenoszenia przysłowiowych gór. Jeśli uznasz, że w jednym czasie ukończysz kurs języka obcego, szkolenie z marketingu i nauczysz się pilotować samolot, raczej szybko się zniechęcisz i porzucisz większość obranego celu. Skup się na jednej rzeczy. Na przykład: Zapiszę się na kurs pilotażu i zdam egzamin na licencję pilota. – To już bardziej realne, prawda?

Ostatnią kwestią, jest terminowość. Jeśli już postanowiłeś, że zapisujesz się na kurs pilotażu, określ kiedy. Na przykład: Zapiszę się na kurs w styczniu i do końca roku zdam egzaminy. – Teraz już wiesz, jaki masz termin na realizację celu.

Metodologia S.M.A.R.T. to znaczne ułatwienie wprowadzenia w życie naszych celów i postanowień. Już dzisiaj wyznacz sobie cele i zacznij je realizować!

Dodaj komentarz