Bieganie na czczo – czy warto?

Co do tego, że bieganie jest zdrowe nie mamy żadnych wątpliwości. Niektórzy nie wyobrażają sobie dnia bez porannego joggingu. Słusznie, ale czy bieganie na czczo jest dla nas korzystne, czy niekoniecznie?

Kiedy lepiej biegać?

Po śniadaniu czy przed? To kluczowe pytanie. Wiele osób przyznaje się do tego, że swój dzień rozpoczyna od joggingu, a dopiero później je śniadanie, ale czy dla przeciętnego człowieka, który rzadko podejmuje aktywność fizyczną bieganie w takim stanie jest zdrowe?

Bieganie? Tylko przed śniadaniem

Brytyjscy naukowcy udowodnili, że osoby biegające przed śniadaniem spalają o 20% więcej tłuszczu od tych, którzy ćwiczą po śniadaniu. Dlaczego tak się dzieje? Otóż, na początku nasz organizm pobiera energię głównie z glikogenu, czyli wielocukru, dzięki któremu nasze mięśnie pracują wydajniej i dłużej. Po upływie ok. 20 minut nasze zapasy glikogenu wyczerpują się, a organizm zaczyna pozyskiwać energię z naszej tkanki tłuszczowej.

Czy warto biegać na czczo?

Warto, ale należy pamiętać, aby był to trening o niskiej intensywności – trucht. Kiedy wykonujemy ćwiczenia intensywnie, do naszego organizmu nie dociera odpowiednia ilość tlenu. To powoduje szybsze zmęczenie, zaburzenia koncentracji oraz spadek wydolności. Nasz trening zamiast samych korzyści może wywołać przykre konsekwencje, takiej jak kontuzja czy nawet omdlenie. Jeżeli chcesz biegać na czczo, to pamiętaj, aby przed biegiem odpowiednio się rozgrzać, wypić szklankę wody mineralnej. Możesz do niej dodać plasterek cytryny, który dodatkowo orzeźwi twoje ciało. Należy pamiętać, że cały trening nie powinien trwać więcej niż 2 godziny. Dobrze jest też zjeść drobną przekąskę, np. banana czy nawet garść suszonych owoców. Spowoduje to, że odczujemy wrażenie nasycenia i najedzenia, a dodatkowo – węglowodan dodadzą nam energii i chęci do ćwiczeń. Trening bez śniadania, pomimo tego, że spala tłuszcz, może powodować znaczne obciążenie naszego organizmu, dlatego pamiętaj, aby ćwiczyć z rozsądkiem. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, do jakiego celu dążymy. Jeżeli chcemy spalić zbędne kilogramy – trening na czczo wydaje się dobrym rozwiązaniem. Jeśli chcemy po prostu wykonać trening – lepiej zjeść posiłek i dopiero po nim przystąpić do ćwiczeń.

Może jednak lepiej po posiłku?

Wydaje się to lepszym rozwiązaniem. Kiedy jemy śniadanie, nasz mózg wie, że mamy wystarczającą ilość siły i energii do podejmowania aktywności fizycznej. Zjedzenie posiłku małokalorycznego wywołuje lepsze efekty odchudzające, dlatego że mamy w sobie więcej energii, żeby pokonać dłuższy dystans. Jak wiadomo, dłużej biegniemy – więcej spalamy kalorii. Na śniadanie przedtreningowe zalecamy zjeść kanapkę z pełnoziarnistego chleba, liściem sałaty, plastrem pomidora, szynki, odrobiną rukoli. Na przekąskę zjedz jabłko lub banana.

Odpowiedź na pytanie – czy warto biegać na czczo – nie jest jednoznaczna. Treningi przed śniadaniem zalecane są tym osobom, które nie są zawodowymi sportowcami, a jedynie pragną zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

Dodaj komentarz