8 przykładów muzyki do ćwiczeń

Mało kto nie czuje się jak triumfator, słysząc na stadionie wypełnionym ludźmi kultowy przebój „We are the champions”. Trudno polemizować ze stwierdzeniem, że muzyka wpływa na nasze samopoczucie. Warto wykorzystać to np. podczas ćwiczeń. Jak? O tym poniżej!

W jaki sposób muzyka na nas wpływa?

O tym, jakie stany wywołują w nas konkretne utwory muzyczne, możemy przekonać się np. w trakcie oglądania filmu. Nietrudno przypomnieć sobie poruszającą melodię z filmu „Love story” lub zmysłowe kawałki z „Dirty Dancing”, takie jak np. „Hungry Eyes”. Ścieżka dźwiękowa wzmacnia przekaz, jaki niesie za sobą obraz. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w naszym oku zakręci się łza, gdy dramat przeżywany przez głównego bohatera zostanie podkreślony przez wzruszające dźwięki rzewnej melodii, jaka sączy się z głośników. Z drugiej strony, radosna, zabawna muzyka może sprawić, że scena komediowa wyda nam się jeszcze bardziej komiczna i np. rozbawi nas do łez.    

Dźwięki wywierają na nas ogromny wpływ. Mogą wprowadzać nas w stany depresyjne lub podnosić na duchu, wywoływać łzy wzruszenia albo powodować rozbawienie. Tę przemożną siłę warto wykorzystać, np. wtedy, gdy chcemy zmotywować się do ćwiczeń. Dynamiczna, głośna melodia sprawia, że mimowolnie łapiemy rytm i przestajemy koncentrować się na ciężkim oddechu, bólach mięśni oraz wielu innych nieprzyjemnych dolegliwościach, jakie towarzyszą aktywności fizycznej – szczególnie na początku. Ulubiony wykonawca lub zespół – to świetni i wierni towarzysze naszych sportowych zmagań. Ci przyjaciele nigdy nie zawodzą, nie męczą się i zawsze emanują charyzmą, która motywuje nas do podjęcia wysiłku.

Utwory idealne na siłownię

Muzyka do ćwiczeń na siłowni lub w domu to energetyczne kawałki, które sprawiają, że nie możemy ustać w miejscu. Przykładowe utwory, które warto włączyć do swojej playlisty to:

  • „Holding out for a Hero”, Bonny Tyler
  • „Don’t stop the music”, Rihanna
  • „A sky full of stars”, Coldplay
  • „Simply the Best”, Tina Turner
  • „Happy”, Pharrell Williams
  • „Let’s go”, Calvin Harris
  • „So what”, Pink
  • „Don’t stop me now”, Queen.

Propozycje wymienione powyżej stanowią znikomy procent wszystkich utworów, które mogą zmotywować nas do ćwiczeń. Wśród wykonawców, na których powinno się zwrócić baczniejszą uwagę, należałoby wymienić choćby Avicii, Headhunterz, Nightwish itd. W zależności od gustu, można skoncentrować się również na hitach, które powstały w latach 70-tych lub 80-tych minionego stulecia. Warto oczywiście stworzyć własną listę, na której znajdą się piosenki idealne dla nas. Dobrze jest zwracać uwagę na wykonawców, których lubimy i wynajdować żywe kawałki w ich dorobku. Zdarza się jednak, że rytmy, które budzą w nas złość i agresję, będą motywować nas do wysiłku jeszcze skuteczniej. Z drugiej strony, taka stymulacja może wpływać na nas destrukcyjnie, rozstrajając nas i irytując. Wybór utworów jest tak szeroki, że z pewnością znajdziemy takie, które będą przyspieszać bicie naszego serca i to jeszcze zanim przystąpimy do rozgrzewki.

Dodaj komentarz